zött

de luktar jävel här.
citat från emelie: "prut och bannan


Kommentarer
Postat av: Anonym

mulle =D

2008-10-08 @ 10:51:30
Postat av: Anonym

emelie är söt

2008-10-08 @ 10:53:52
Postat av: Anonym

Ordet "humanism" kommer från latin, humanitas. Ett motsvarande ord saknades i den klassiska grekiskan. Första gången "humanitas" finns i källorna, är under stoicismen och kretsen runt den romerska fältherren Scipio. Stoicismen präglades av deras slutsats att människor är naturligt jämlika och de proklamerade ett allmänt människovärde. Slutsatsen byggde på idén om att det finns en moralisk objektiv världsordning som står i relation till människans samvete; dessa tankar finns emellertid redan i den äldsta litteraturen.





Från vänster Thomas av Aquino, Innocentius III och Bonaventura

detalj av en fresk av Rafael från 1509Med ett idéhistoriskt betraktelsesätt har humanismen vidare en betydande källa i Augustinus' (354-430) De civitate Dei som fick till följd att och människovärdet höjdes, och krig och mord fördömdes allmänt som något ont. Även Summa Theologiæ och dess författare, Thomas av Aquino, har spelat en viktig roll i strömningens idévärld. I den boken går Thomas i viss polemik mot kyrkliga auktoriteter som till exempel Gregorius den store, och kritiserar synen på det "aktiva livet" (livet med medmänniskor) och dess egenskap av led i släktföljdens ordning men som idkas i längden av vissa lämpade personer, och det "kontemplativa livet" (livet ägnat åt Gud) som är styrd av förnuftet som enligt Thomas är högre än handlingen. I vissa situationer erkänner dock Thomas att det aktiva livet går före det kontemplativa.



Under konciliet i Ferrara-Florens 1438-1445 kom flera kyrkliga män i kontakt med grekisk litteratur, vilket blev upptakten till det intresse för antiken och platonismen, till skillnad från skolastikens aristotelism, som utmynnade i strömningen. Somliga menar därför att humanismen har sina rötter i Bysans. Andra menar att renässansens manifest författades av italienaren Giovanni Pico della Mirandola, och att humanismen som en del eller följd av den epoken främst utgick från Florens, varför Florens brukar anses vara dess ursprung.





Den tidigaste humanismen [redigera]

De tidigaste humanisterna använde beteckningen humanist för lärare som undervisade i så kallade humanitatis, det vill säga ämnena retorik, grammatik och antikens litteratur och värden. Den som myntat det uttrycket synes varit kanslern i Florens, historikern Leonardo Bruni.



Relationen mellan renässansen och humanismen bottnar inte enbart i att deras uppkomsttider sammanfaller. "Återuppväckandet" inom humanismen utgick från nytolkningar av texter från de antika Rom och Grekland. Framför allt var Seneca, Cicero och Plutarkos populära. Genom att ge stor vikt åt konsten och sinnena fick man en mycket annorlunda inriktning jämfört med de tidigare rådande medeltida synsätten, som värderade ödmjukhet, introspektion och passivitet. Skönheten ansågs nu representera en djup inre moralisk godhet och utgöra en nödvändig aspekt av sökandet efter Gud. Detta ledde också till att konsten blomstrade. Där spelade Leonardo da Vinci en betydande roll genom att han kombinerade konsten med undersökningar av människan och andra naturvetenskapliga företeelser.





Allegoriskt porträtt av Dante

av en florentinsk konstnär 1530Med humanismen började de kristna värderingarna och auktoritära rättesnörena ifrågasättas. Människan sågs inte längre enbart som en del av Guds skapelse utan erkändes ett eget värde. Detta ifrågasättande var grundläggande för humanismen. Som ett led i detta började filosofer och författare under 1600-talet och senare att försöka att definiera människans natur, dels som allmän varelse, dels som unik individ med skillnader skapade av naturen. Så uppstod den debatt om naturrätten som så småningom skulle utmynna i den moderna demokratisynen och folkrätten. Kyrkan hade redan formulerat en naturrätt, men den skärskådades, debatterades och omformulerades.



En av humanismens förgrundsgestalter, professorn Pierre de la Ramée, kämpade för att människor skulle ges rätt att själva studera de klassiska källorna. Lorenzo Valla lade grunden för den källkritiska metoden och Petrarca hade ett århundrade dessförinnan varit en föregångare genom att skriva profana dikter på folkspråket. Före dess hade Dante författat sitt epos Divina Commedia, som är en profan skildring av livet efter döden, även denna på folkspråk men genomgående med flera hänvisningar till den klassiska och kristna litteraturen. Det fanns alltså både en strävan att läsa de klassiska verken på originalspråken grekiska, hebreiska och klassisk latin och att använda folkspråken i nya litterära och akademiska verk. Detta hade en parallell i de något tidigare riddarromanerna. Humanisterna framträder dock som personer i sina verk, medan medeltidens skalder ofta är anonyma och skriver i tredje person. Viktigt var även fokuset på uppfostran, där särskilt Petro Paolo var betydelsefull med sin Om ädla seder, där han fäster vikt vid förebilder, den tidiga barndomen samt koncentrerade studier.



Trots att humanismen hade sin utgångspunkt i människan och att det fanns en tendens till folklighet, kom den att begränsas till en bildad elit i städerna. Humanisterna tog avstånd från flera folkliga företeelser, till exempel folkliga uppror som var vanliga, och även folklig religiositet som uppkommit genom en blandning av germansk hedendom och kristna riter och tog sig uttryck i vallfärder, tron på heliga källor och bilder, och lokalhelgon. Många påvar var humanister, men i Frankrike och Spanien var det främst kungahusen som stod för strömningens finansiering.





Den tidiga humanismens olika riktningar [redigera]



Erasmus av Rotterdam

av Hans Holbein d.y.Den kanske störste humanistiska tänkaren under dess första tid var Erasmus av Rotterdam (1466-1536), som i och med att han grundade den moderna klassiska filologin även fortsatte vara betydande efter sin livstid. Hans skrift "Om den fria viljan" var ett angrepp på Luther vari han försvarade den fria viljan och människans inneboende godhet. Luther kontrade med en motskrift, "Om den trälbundna viljan". Denna motsättning avspeglar en djupare sådan: det förekommer olika uppfattningar om Luther och reformationen var en del av den humanistiska strömningen eller ej på grund av människosynen. Rättegången mot Galileo Galilei

2008-10-08 @ 10:58:28
Postat av: Anonym

gu så fint skrivet

kul att ungdommar engagerar sig så mycket i att skapa en trevlig blogg utan dess like. Fortsätt med det ni gör, ni får folk att le och det är det som är vikigtast. Älskar er alla

2008-10-08 @ 11:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0